Fri For Mobberi

Hos Kernehuset-Engblommen arbejder vi aktivt for at forebygge mobberi. Dette gør vi blandt andet ved hjælp af materialet fra Fri for Mobberi, som Mary-fonden og Red Barnet står bag.

Vi er som personale meget bevidste om, at vi er rollemodeller for børnene – dette afspejler sig i, at vi er opmærksomme på måden, hvorpå vi er sammen. Både hvordan man omgås, hvad man kan sige til hinanden, hvordan man siger tingene og hvornår omgangen går fra ”drilleri” til ”mobning”.

Vi gør en dyd ud af, at alle børn skal være en del af fællesskabet. Når et barn af forskellige årsager kan have svært ved, selv at komme ind i fællesskabet, træder vi som voksne til, for at understøtte og forstørre barnets udspil, således de øvrige børn ser barnets værdi.

Vi har den helt klare tilgang, at børn som udgangspunkt ikke aktivt forsøger at påkalde sig negativ opmærksomhed, men desværre nogle gange havner i en position, hvor det er barnets bedste mulighed for at kommunikere.

Det er vores opgave som voksne at hjælpe barnet ud af disse negative mønstre, for at skabe mest mulig trivsel for hvert enkelt barn.

Forældre er også rollemodeller - derfor er det også vigtigt for os, at forældrene er klar over deres rolle i arbejdet med at forebygge mobning. Det handler både om forældrenes måde at tale til og om personalet, andre forældre og børn, samt hvordan de agerer, når de afleverer/henter deres børn i institutionen.

Fri for Mobberi.pdf

Shape Created with Sketch.